Επικοινωνία Χωρίς Λόγια: Μη Λεκτική Επικοινωνία

Η μη λεκτική επικοινωνία, ή «γλώσσα του σώματος», περιλαμβάνει τις εκφράσεις του προσώπου, την κίνηση του σώματος και τις χειρονομίες, την επαφή με τα μάτια, τη στάση του σώματος, τον τόνο και το ύφος της φωνής, ακόμα και την ένταση των μυών και την αναπνοή.

Ο τρόπος που κοιτάμε, ακούμε, κινούμαστε, αντιδρούμε σε κάποιον, λέει περισσότερα και από τα λόγια για το τι αισθανόμαστε.

Το να κατανοούμε και να χρησιμοποιούμε τη μη λεκτική επικοινωνία μπορεί να μας βοηθήσει να συνδεθούμε πιο ουσιαστικά με τους άλλους, να εκφράσουμε αυτό που πραγματικά σκεφτόμαστε, να διαχειριστούμε αποτελεσματικότερα δύσκολες καταστάσεις και γενικότερα να οικοδομήσουμε καλύτερες σχέσεις στον επαγγελματικό και κοινωνικό μας βίο.

Άνθρωποι με διαφορετικές κουλτούρες τείνουν να χρησιμοποιούν διαφορετικά μη λεκτικά σήματα, έτσι είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη την ηλικία, τον πολιτισμό, τη θρησκεία, το φύλο και τη συναισθηματική κατάσταση κατά την ανάγνωση σημάτων που προέρχονται από τη γλώσσα του σώματος.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη γλώσσα του σώματος για να τονίσουμε και να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας. Η μη λεκτική επικοινωνία θα πρέπει να ενισχύει αυτό που δηλώνει κάποιος και όχι να το αντιστρατεύεται.

Αν λέμε άλλα από αυτά που υποδηλώνει η γλώσσα του σώματος, τότε υποκρύπτεται η ειλικρίνεια και πιθανόν να υπάρχει ανεντιμότητα.

Για να αναπτύξετε τη μη λεκτική επικοινωνία μπορείτε να ακολουθήσετε κάποιες από τις παρακάτω προτροπές:

  1. Διατηρήστε οπτική επαφή με το συνομιλητή σας.

  2. Κάντε πρακτική παρατηρώντας τους ανθρώπους σε δημόσιους χώρους.

    Παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι χρησιμοποιούν τη γλώσσα του σώματος μπορεί να σας διδάξει πώς να καταλαβαίνετε καλύτερα και να χρησιμοποιείτε τα μη λεκτικά σήματα στην επικοινωνία σας.

  3. Δείτε μία τηλεοπτική εκπομπή βάζοντας τον ήχο σε σίγαση.

    Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι δρουν και αντιδρούν μεταξύ τους. Προσπαθήστε να μαντέψετε ποιά είναι η σχέση τους ή για ποιό πράγμα μιλάνε.

  4. Μάθετε σταδιακά να ρυθμίζετε τα λεκτικά σας σήματα ανάλογα με τα συμφραζόμενα.

    Χρησιμοποιήστε τη γλώσσα του σώματος για να μεταφέρετε θετικά συναισθήματα, ακόμα και αν στην πραγματικότητα δεν τα βιώνετε. Χαμογελάστε και διατηρήστε οπτική επαφή, χρησιμοποιείστε μία σταθερή και ζεστή χειραψία, αντί για ένα ψυχρό και απόμακρο ύφος.

  5. Σε μικρές δόσεις, το άγχος μπορεί να σας βοηθήσει να λειτουργήσετε υπό πίεση.

    Ωστόσο, όταν το άγχος σας κατακλύζει μπορεί να παρεμποδίσει την αποτελεσματική επικοινωνία διαταράσσοντας την ικανότητά σας να σκεφτείτε καθαρά και δημιουργικά και να ενεργήσετε κατάλληλα. Όταν έχετε έντονο άγχος, οι μύες σας ή το στομάχι σας είναι σφιγμένο , τα χέρια σας σφιγμένα και η αναπνοή σας ρηχή. Επιπλέον, όταν είστε αγχωμένοι έχετε περισσότερες πιθανότητες να παρερμηνεύσετε τους άλλους ή να στείλετε συγκεχυμένα και απωθητικά μη λεκτικά σήματα εκπέμποντας τελικά σπασμωδική συμπεριφορά. Εάν δεν είστε σε θέση να ελέγξετε αποσπασματικά μία κατάσταση άγχους, είναι καλύτερο να παραμείνετε σιωπηλός.

Αποσπάσματα από το βιβλίο της Έφης Σίμου: Επικοινωνία Γιατρού- Ασθενούς: Ένας Πρακτικός Οδηγός Δεξιοτήτων Επικοινωνίας

Share Post on